Λογισμικά αναγνωσιμότητας και κατανόηση γραπτού λόγου: Η αξιολόγηση του επιπέδου γλωσσομάθειας

Πέμπτη 14 Απριλίου 2022, 1:453:00μμ

Εισηγητής: Aντώνης Βεντούρης, Επίκ. Καθηγητής
Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ

Εισηγήτρια: Θωμαΐς Ρουσουλιώτη, Μέλος ΕΔΙΠ
Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ

Περίληψη

Στο σεμινάριο αυτό παρουσιάζονται μέθοδοι, τεχνικές και πρακτικές για τη μέτρηση της αναγνωσιμότητας κειμένων που προορίζονται για την αξιολόγηση της μακροδεξιότητας της κατανόησης γραπτού λόγου. Ιδιαίτερη αναφορά γίνεται στα πιο ευρέως χρησιμοποιούμενα λογισμικά παγκοσμίως για τον σκοπό αυτό, με έμφαση στα λογισμικά αναγνωσιμότητας για την ελληνική και την ιταλική γλώσσα. Σκοπός του σεμιναρίου είναι να περιγράψει τις βασικές παραμέτρους της μέτρησης αναγνωσιμότητας, τόσο σε θεωρητικό όσο και σε πρακτικό επίπεδο στις οποίες στηρίζεται το λογισμικό μέτρησης αναγνωσιμότητας ελληνικών κειμένων που έχει σχεδιαστεί από το Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (βασισμένο στο Flesh-Kincaid) αλλά και το λογισμικό αναγνωσιμότητας για την ιταλική γλώσσα Dylan text tools. Ειδικότερος στόχος του σεμιναρίου είναι η παρουσίαση των προαναφερθέντων λογισμικών ως προς τις δυνατότητές τους σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά και ως προς τον τρόπο χρήσης και αξιοποίησής τους. Για αυτόν τον λόγο, γίνεται ειδική αναφορά στο τελικό αποτέλεσμα μετά την εφαρμογή του λογισμικού, το οποίο επιτρέπει στον χρήστη να προσδιορίσει ενδεικτικά το επίπεδο αναγνωσιμότητας ενός κειμένου και επίσης να το διαμορφώσει σε περίπτωση που αυτό δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες του επιδιωκόμενου επιπέδου γλωσσομάθειας. Οι συμμετέχουσες και συμμετέχοντες σε αυτό το διαδραστικό σεμινάριο θα έχουν τη δυνατότητα να ενημερωθούν σχετικά σε θεωρητικό επίπεδο, αλλά και να συμμετάσχουν στην πράξη στη διαδικασία διαμόρφωσης του επιπέδου γλωσσομάθειας ενός κειμένου. Περαιτέρω έρευνα βρίσκεται σε εξέλιξη.

Σύντομα βιογραφικά

Ο Αντώνης Βεντούρης είναι μόνιμος Επίκουρος Καθηγητής Διδακτικής των γλωσσών στο Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ, με ειδικό αντικείμενο την αξιολόγηση στην ξενόγλωσση εκπαίδευση. Έχει εργαστεί ως καθηγητής ιταλικής και νεοελληνικής γλώσσας στην πορτογαλική ΜΕ και ως καθηγητής ιταλικής σε διάφορες ιδιωτικές και δημόσιες δομές στην Ελλάδα για 18 χρόνια. Κατά το διάστημα 2007–2011 δίδαξε την ιταλική στο Διδασκαλείο Ξένων Γλωσσών του ΕΚΠΑ. Από το 2014, είναι Επιστημονικός Υπεύθυνος (ΕΥ) για την Ιταλική Γλώσσα στο Κρατικό Πιστοποιητικό Γλωσσομάθειας, ενώ συμμετείχε και στην Επιτροπή Ξενόγλωσσης Εκπαίδευσης του ΙΕΠ ως τακτικό μέλος καθ’ όλη τη διάρκεια λειτουργίας της (2016–2018). Αποτέλεσε μέλος της ομάδας παραγωγής του Ενιαίου Προγράμματος Σπουδών Ξένων Γλωσσών που χρησιμοποιείται στην ελληνική υποχρεωτική εκπαίδευση. Είναι επικεφαλής της Ερευνητικής Ομάδας του ΙΕΠ που έχει αναλάβει την εισαγωγική επιμόρφωση των καθηγητριών και καθηγητών της ΔΕ σε θέματα εκπαιδευτικής αξιολόγησης και ΕΥ του Προγράμματος AXIOS-LOGOS. Έχει συμμετάσχει σε 18 ερευνητικά έργα, εκ των οποίων σε 5, ως Επιστημονικός Υπεύθυνος. Έως σήμερα, έχει δημοσιεύσει επιστημονικά συγγράμματα και άρθρα σε επιστημονικά περιοδικά και τόμους στα ελληνικά, ιταλικά και αγγλικά. Τα ερευνητικά ενδιαφέροντά του εστιάζονται στη μελέτη και ανάλυση αποτελεσμάτων γλωσσικών τεστ, τη μελέτη αναγνωσιμότητας κειμένων για αξιολογικούς σκοπούς και την εναλλακτική αξιολόγηση από τη σκοπιά της διδακτικής και της παιδαγωγικής επιστήμης.

Η Θωμαΐς Ρουσουλιώτη είναι διδάκτορας εφαρμοσμένης γλωσσολογίας με εξειδίκευση στη διδακτική της ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας (ΑΠΘ). Εκπόνησε τη διδακτορική της διατριβή με υποτροφία από το ΙΚΥ στο επιστημονικό πεδίο: Εφαρμοσμένη γλωσσολογία: Αξιολόγηση επιπέδου ελληνομάθειας. Από το ακαδημαϊκό έτος 2017–2018, εργάζεται ως ειδικό Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (ΕΔΙΠ) στο Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του ΑΠΘ με αντικείμενο τη Γλωσσολογία. Κατά τα έτη 2010–2017, εργάστηκε στο Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας (ΚΕΓ) και ειδικότερα στο Τμήμα Στήριξης και Προβολής της Ελληνικής Γλώσσας όπου ασχολήθηκε με τoν σχεδιασμό και την εκπόνηση ερευνητικών προγραμμάτων για τη διδακτική της Ελληνικής ως δεύτερης/ξένης γλώσσας και τον σχεδιασμό και την επιμέλεια εξεταστικών θεμάτων για την αξιολόγηση των συμμετεχόντων στις Εξετάσεις Πιστοποίησης Επάρκειας της Ελληνομάθειας. Τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα αφορούν τη διδασκαλία και την αξιολόγηση γλωσσομάθειας σε πολύγλωσσα περιβάλλοντα, τον σχεδιασμό διδακτικού υλικού, την εκπαίδευση ενηλίκων και την εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Είναι μέλος του εργαστηρίου «Ψηφίς», της Ελληνικής Εταιρείας Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας, της EALTA, της ALTE και της ερευνητικής ομάδας EnA του OsloMet.